
Welcome to the International Conference
« Artificial Intelligence for a Digital and Sustainable Transition – AIDIST2026 »
October 29–31, 2026 – Tunis (Gammarth), Tunisia
Organized within the framework of the 5th edition of the International Citizen Forum on Education and Interdisciplinary Research (FCIERI), this conference provides a space for exchange, reflection, and mobilization around the major challenges linked to Artificial Intelligence and its role in driving a digital and sustainable transition.
AI, a major catalyst of 21st-century transformation, opens new horizons across industry, education, healthcare, the environment, and many other sectors. This conference brings together diverse expertise, researchers, and practitioners to explore how AI can contribute to innovative, responsible, and sustainable solutions addressing the scientific, ethical, social, and environmental challenges of our time.
The event fully embraces an international cooperation approach, highlighting the complementarity of knowledge and experiences, and promoting ethical and inclusive strategies for building a digital, sustainable, and equitable society.
🤝 Join us !
Share your ideas, research, and initiatives at this conference, which promises to be rich in discoveries, dialogue, and collaboration opportunities. Together, let’s shape responsible Artificial Intelligence in service of a digital and sustainable transition for the benefit of all.

Under the auspices of the Tunisian Ministry of Higher Education and Scientific Research

The organizers of the international symposium ‘Artificial Intelligence for a Digital and Sustainable Transition -AIDIST2026'
Associations
 
								 
								University Establishments
 
								 
								 
								 
								 
								 
								Privileged Partners
 
								 
								 
								 
								 
								Partners
 
								 
								 
								 
								 
								 
								Sponsors

Welcome To Tunisia
A land of hospitality and Mediterranean charm.
In Gammarth, where the sea caresses the hills of Carthage, minds meet to share knowledge and ideas.
We wish you a pleasant stay and an enriching experience, combining beauty, reflection, and openness.
For more information about your stay and activities,
📎 Upload the file here.
📅 29 October 2026

The founding members of the Forum and the Tunisian Forum for Education (FTE) Association:
Faculty of Sciences of Tunis, Department of Mathematics / University of Tunis El Manar
Founding member since 2015
University of Quebec in Montreal – Canada
Founding member since 2018
Faculty of Arts and Humanities of Sousse / University of Sousse – Tunisia
Member since 2015
Faculty of Arts and Humanities of Sousse / University of Sousse
Member since 2022






 
								 
								 
								 
								
 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 Le Forum mondial sur l’éducation, tenu en mai 2015 à Incheon sous l’égide de l’UNESCO et ses partenaires, s’est conclu par la Déclaration d’Incheon pour l’Éducation 2030, un engagement historique de transformer la vie grâce à une nouvelle vision de l’éducation et à des actions courageuses et innovantes pour la réaliser. Le Cadre d’action Éducation 2030, qui établit cette nouvelle vision de l’éducation pour les 15 années à venir, a été adopté par plus de 180 états membres de l’UNESCO. Quatre ans plus tard, à la 9e Réunion mondiale de la Consultation collective des ONG pour Éducation 2030 (CCONG-Éducation 2030), qui s’est tenue en Tunisie en 2019, les organisations participantes ont affirmé que le monde est confronté à une crise éducative, causée par un manque de volonté politique, une faible priorisation de l’éducation et un financement insuffisant. De plus, elles ont constaté une tendance croissante à la commercialisation de l’éducation, ce qui contribue à creuser davantage les inégalités. Les systèmes éducatifs mondiaux ne semblaient pas respecter l’engagement pris dans le programme Éducation 2030. Le ministre de l’Éducation de la Tunisie d’alors avait, à la même occasion, souligné que la plupart des pays n’avancent pas suffisamment pour atteindre les objectifs fixés pour 2030. Il a appelé à une reconnaissance de l’importance stratégique de l’éducation pour toutes les nations et a encouragé la société civile à jouer un rôle majeur dans la mobilisation pour y parvenir.
Le Forum mondial sur l’éducation, tenu en mai 2015 à Incheon sous l’égide de l’UNESCO et ses partenaires, s’est conclu par la Déclaration d’Incheon pour l’Éducation 2030, un engagement historique de transformer la vie grâce à une nouvelle vision de l’éducation et à des actions courageuses et innovantes pour la réaliser. Le Cadre d’action Éducation 2030, qui établit cette nouvelle vision de l’éducation pour les 15 années à venir, a été adopté par plus de 180 états membres de l’UNESCO. Quatre ans plus tard, à la 9e Réunion mondiale de la Consultation collective des ONG pour Éducation 2030 (CCONG-Éducation 2030), qui s’est tenue en Tunisie en 2019, les organisations participantes ont affirmé que le monde est confronté à une crise éducative, causée par un manque de volonté politique, une faible priorisation de l’éducation et un financement insuffisant. De plus, elles ont constaté une tendance croissante à la commercialisation de l’éducation, ce qui contribue à creuser davantage les inégalités. Les systèmes éducatifs mondiaux ne semblaient pas respecter l’engagement pris dans le programme Éducation 2030. Le ministre de l’Éducation de la Tunisie d’alors avait, à la même occasion, souligné que la plupart des pays n’avancent pas suffisamment pour atteindre les objectifs fixés pour 2030. Il a appelé à une reconnaissance de l’importance stratégique de l’éducation pour toutes les nations et a encouragé la société civile à jouer un rôle majeur dans la mobilisation pour y parvenir.