Welcome to the 5th International Citizens’ Forum on Education
“Education and Skills for a Changing World: Issues and Challenges of the Digital and Sustainable Transition,”
October 30 to November 1, 2026, in Tunis–Gammarth.
Organized for the fifth time, the Forum is a space for reflection, dialogue, and action, where researchers, teachers, students, policymakers, and civil society actors come together to reinvent education in the face of the profound changes in our world.
The world is changing, and so is education. This edition focuses on the challenges and opportunities of the digital and sustainable transition, examining how technological, social, and environmental transformations are redefining the essential skills of tomorrow and influencing teaching practices. Researchers, teachers, and doctoral students are invited to share their ideas, explore innovative solutions, and collectively imagine educational approaches capable of preparing societies for a more just, resilient, and sustainable future.
Through its five themes—skills for today and tomorrow, teacher training and development, inclusion and diversity, research and partnerships in the digital age, and governance and global citizenship—this edition offers a stimulating, interdisciplinary exploration, highlighting innovative practices and concrete action plans for building equitable and future-oriented education.
🤝 Join us !
Share your ideas, experiences, and visions at this international event and help shape an education capable of meeting the challenges of the 21st century. Together, let’s build a creative, inclusive, and sustainable future.

Under the auspices of the Ministry of Higher Education and Scientific Research of Tunisia

Organizers
Associations
University institutions
Partners

Welcome to Tunisia
A land of warm hospitality and Mediterranean charm.
In beautiful Gammarth, where the sea touches the hills of ancient Carthage, people come together to share ideas and knowledge.
We hope you enjoy your stay and have a rich experience — full of beauty, learning, and open-minded conversations.
For more information about your stay and the activities, click the link below:
📎 Clic the link
📅 29 Octobre 2026

Founding Members of the Forum and the Tunisian Forum for Education Association (FTE):
Faculty of Sciences of Tunis, Department of Mathematics / University of Tunis El Manar
Founding Member since 2015
University of Quebec in Montreal – Canada
Founding Member since 2018
Faculty of Arts and Humanities of Sousse / University of Sousse – Tunisia
Member since 2015
Faculty of Arts and Humanities of Sousse / University of Sousse
Member since 2022










Le Forum mondial sur l’éducation, tenu en mai 2015 à Incheon sous l’égide de l’UNESCO et ses partenaires, s’est conclu par la Déclaration d’Incheon pour l’Éducation 2030, un engagement historique de transformer la vie grâce à une nouvelle vision de l’éducation et à des actions courageuses et innovantes pour la réaliser. Le Cadre d’action Éducation 2030, qui établit cette nouvelle vision de l’éducation pour les 15 années à venir, a été adopté par plus de 180 états membres de l’UNESCO. Quatre ans plus tard, à la 9e Réunion mondiale de la Consultation collective des ONG pour Éducation 2030 (CCONG-Éducation 2030), qui s’est tenue en Tunisie en 2019, les organisations participantes ont affirmé que le monde est confronté à une crise éducative, causée par un manque de volonté politique, une faible priorisation de l’éducation et un financement insuffisant. De plus, elles ont constaté une tendance croissante à la commercialisation de l’éducation, ce qui contribue à creuser davantage les inégalités. Les systèmes éducatifs mondiaux ne semblaient pas respecter l’engagement pris dans le programme Éducation 2030. Le ministre de l’Éducation de la Tunisie d’alors avait, à la même occasion, souligné que la plupart des pays n’avancent pas suffisamment pour atteindre les objectifs fixés pour 2030. Il a appelé à une reconnaissance de l’importance stratégique de l’éducation pour toutes les nations et a encouragé la société civile à jouer un rôle majeur dans la mobilisation pour y parvenir.