Plenary Conference (30 min)
These conferences will be presented by guest speakers chosen by the scientific committee or by speakers selected based on their abstracts. The selected topics will aim to interest a wide audience.
Oral Communication (15 min)
Oral communications or posters will be chosen by the scientific committee according to their relevance to the theme and the originality of the research.
Posters: A0 format (84.1 x 118.9 cm)
You are invited to submit your abstracts for oral and poster presentations by the specified deadlines.
🗓️ Please refer to the schedule of important dates here: https://forumtunisieneducation.org/important-dates-2/
Abstracts are limited to 400 words and must be structured as follows:
- Introduction and Objective
- Methods used
- Results
- Conclusions
Title: 20 words maximum
Abstract: 400 words maximum
Proposals for oral and poster presentations must be submitted electronically via the following form: https://forumtunisieneducation.org/formulaire-du-colloque-changement-climatique/
Submissions must include the following information:
Full name(s) of author(s) :
Affiliation(s):
Academic/Professional status :
Email address
Phone number
Mailing address
Communication theme (up to two themes, listed by order of priority; final allocation will be made by the Scientific Committee)
Full abstract
For further information, please contact us at: fcie5climattransitiondurable@gmail.com
To contact the Forum Steering Committee, please write to: fcie5tunisie@gmail.com
All submissions will undergo a double-blind peer review by members of the Scientific Committee.
Please submit your abstracts for oral and poster communications within the specified deadlines.
🗓️ See the schedule of important dates here: https://forumtunisieneducation.org/important-dates-2/
Abstracts are limited to 400 words and must be structured as follows:
- Introduction and Objective
- Methods used
- Results
- Conclusions
Your abstracts will be evaluated according to the following eligibility criteria:
- Relevance to the theme
- Methodology and scientific approach
- Originality and innovation
- Quality of the language and the abstract
The eligibility and evaluation criteria are the same for oral communications, posters, and symposiums. Presentation abstracts will be published on the Forum website. It is therefore recommended to pay particular attention to the drafting of your abstract.

Le Forum mondial sur l’éducation, tenu en mai 2015 à Incheon sous l’égide de l’UNESCO et ses partenaires, s’est conclu par la Déclaration d’Incheon pour l’Éducation 2030, un engagement historique de transformer la vie grâce à une nouvelle vision de l’éducation et à des actions courageuses et innovantes pour la réaliser. Le Cadre d’action Éducation 2030, qui établit cette nouvelle vision de l’éducation pour les 15 années à venir, a été adopté par plus de 180 états membres de l’UNESCO. Quatre ans plus tard, à la 9e Réunion mondiale de la Consultation collective des ONG pour Éducation 2030 (CCONG-Éducation 2030), qui s’est tenue en Tunisie en 2019, les organisations participantes ont affirmé que le monde est confronté à une crise éducative, causée par un manque de volonté politique, une faible priorisation de l’éducation et un financement insuffisant. De plus, elles ont constaté une tendance croissante à la commercialisation de l’éducation, ce qui contribue à creuser davantage les inégalités. Les systèmes éducatifs mondiaux ne semblaient pas respecter l’engagement pris dans le programme Éducation 2030. Le ministre de l’Éducation de la Tunisie d’alors avait, à la même occasion, souligné que la plupart des pays n’avancent pas suffisamment pour atteindre les objectifs fixés pour 2030. Il a appelé à une reconnaissance de l’importance stratégique de l’éducation pour toutes les nations et a encouragé la société civile à jouer un rôle majeur dans la mobilisation pour y parvenir.